تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 1:57
95 بازدید
کد خبر : 208793

انحراف ستون فقرات چیست و چگونه درمان می شود؟

انحراف ستون فقرات چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از سوالاتی که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که انحراف ستون فقرات به چه معناست. بدون شک می‌دانید که ستون فقرات یک شکل صاف ندارد و در جاهایی از قرارگیری ستون مهره‌ها، انحناهایی دیده‌می‌شود. این انحناها به دلیل بهتر کار کردن ستون فقرات و حرکت و انعطاف‌پذیری بهتر ماست. در صورتیکه به

یکی از سوالاتی که ذهن شما را درگیر می‌کند این است که انحراف ستون فقرات به چه معناست. بدون شک می‌دانید که ستون فقرات یک شکل صاف ندارد و در جاهایی از قرارگیری ستون مهره‌ها، انحناهایی دیده‌می‌شود. این انحناها به دلیل بهتر کار کردن ستون فقرات و حرکت و انعطاف‌پذیری بهتر ماست. در صورتیکه به هر یک از مشکلات ستون فقرات مبتلا باشید، ممکن است که در انجام حرکات بدن دچار مشکل شوید.

هنگامی که ستون فقرات شما سالم باشد و انحراف نداشته‌باشید، از گردن تا لگن شما در یک خط صاف و در شکل طبیعی آن است و مانند افراد عادی به نظر می‌رسید. داشتن یک ستون فقرات سالم تنها باعث زیبایی ایستادن شما نمی‌شود، بلکه به‌طور‌کلی سلامت ستون مهره‌های شما نیز تضمین می‌شود.

همچنین دردهای طولانی مدت برای شما ایجاد نخواهند شد. هنگامی که ستون فقرات شما شکل عادی و طبیعی خود را نداشته‌باشد و در هرجا صافی بیش از اندازه و یا انحنای نابجا داشته‌باشد، به انحراف ستون فقرات مبتلا هستید.

علائم انحراف ستون فقرات چیست؟

اگر به انحراف ستون فقرات ، از هر نوع آن مبتلا باشیم، چه علائمی در بدن ما بروز خواهدکرد؟ جالب است بدانید که گاهی ممکن است که انحراف ستون فقرات به قدری باشد که بتوان با چشم آن را مشاهده کرد.

اما در مواردی تنها بروز علائم باعث نشان‌دادن انحراف ستون فقرات می‌شود. در صورتیکه انحراف ستون فقرات شدت پیدا کند، می‌تواند آسیب به اعصاب برساند. در این صورت برای تشخیص و درمان علائم باید به دکتر متخصص ارتوپد کرمان ، دکتر متخصص ارتوپد شهریار ، دکتر متخصص ارتوپد رشت مراجعه کنید.

علائمی که در اثر انحراف ستون فقرات ایجاد می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • سفتی و خشکی گردن و کمر : بسته به محلی که انحراف ستون فقرات وجود دارد، ممکن است که درد و سفتی ستون فقرات دیده‌شود. این حالت به این علت ایجاد می‌شود که اعصاب تحت فشار با انحراف ستون فقرات قرار می‌گیرند و درد ایجاد می‌شود. برخی از افراد این درد و سفتی و خشکی را زمانی احساس می‌کنند که از خواب بیدار می‌شوند و یا برای مدتی طولانی نشسته‌اند. گاهی نیز بعد از انجام فعالیت‌های فیزیکی این حالت تشدید پیدا می‌کند.
  • درد: از دیگر مواردی که در انحراف ستون فقرات خود را نشان می‌دهد، درد مزمن است. این درد معمولا به صورت گردن درد و کمردرد دیده می‌شود. زمانی که شما برای مدتی طولانی درد ستون فقرات را در ناحیه‌ای داشته‌باشید، برای بررسی علت آن باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.
    جالب است بدانید که دردی که در اثر انحراف ستون فقرات ایجاد می‌شود، می‌تواند به شکل سردرد، دست درد و درد اندام‌های تحتانی نیز بروز کند. این مسئله معمولا به علت درگیری اعصاب است. گاهی نیز ممکن است که سوزن‌سوزن‌شدن و گزگز در بدن شما رخ بدهد.
  • خستگی: هنگامی که شما انحراف ستون فقرات داشته‌باشید، ممکن است که احساس کنید که کاملا خسته هستید. درد در بدن می‌تواند خستگی و کلافگی زیادی را در شما ایجاد کند. معمولا خستگی ناشی از انحراف ستون فقرات هیچ دلیل منطقی ندارد.

درمان انحراف ستون فقرات چیست؟

ایجاد انحراف ستون فقرات در بازه‌ی زمانی زیادی ایجاد می‌شود. درمان آن نیز نیازمند صبوری و مداومت است. هرچند برای درمان انحراف ستون فقرات معمولا روش‌های محافظه‌کارانه و درمان‌های علامتی به کار برده‌می‌شوند. در ادامه درمان‌های انحراف ستون فقرات را بررسی و معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. ورزش مناسب انحراف ستون فقرات

برخی از ورزش‌ها و تمریناتی که می‌توانند در بهبود انحراف ستون فقرات موثر باشند شامل موارد زیر هستند:

  • پیاده‌روی: راه رفتن یک روش ساده و ارزان برای بهبود انحراف ستون فقرات است. اگر می‌خواهید که بدون اینکه خود را به دردسر بیندازید، می‌توانید از پیاده‌روی کمک بگیرید.
  • یوگا: این تمرین از بهترین روش‌ها برای بهبود انحراف ستون فقرات است. یکی از بهترین تاثیراتی که یوگا بر روی بدن شما دارد، این است که می‌توانید با کمک آن نحوه نشستن، ایستادن و راه رفتن شما را اصلاح کند.
  • ورزش‌های کاهش وزن: برای اینکه وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید از ورزش‌ها و تمرینات زیادی کمک بگیرید. ورزش می‌تواند ماهیچه‌های شما را تقویت کند و در عین حال میزان توده‌ی چربی شما را کاهش دهد. هر دو مورد به تقویت ستون فقرات شما کمک می‌کند.

۲. درمان انحراف ستون فقرات در بزرگسالان

برای بهبود انحراف ستون فقرات در بزرگسالی بهتر است که روش‌های ذکرشده در این بخش را در نظر داشته‌باشید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ورزش
  • تغذیه
  • طب سنتی
  • کایروپراکتیک
  • فیزیوتراپی
  • عمل جراحی.

۳. درمان قطعی انحراف ستون فقرات

اگر با تمرینات و روش‌های درمان علامتی انحراف ستون فقرات بهبود پیدا نکند، برای درمان آن می‌توانید از روش‌های جراحی استفاده کنید. عمل جراحی انحراف ستون فقرات معمولا زمانی انجام می‌شود که علائم شدید باشند و اعصاب در حال آسیب دیدن باشند.

انواع انحراف ستون فقرات؟

انحراف ستون فقرات انواع مختلفی دارد. تقسیم‌بندی انواع این مشکل ستون فقرات بر اساس محل انحراف و تغییر شکل ستون فقرات انجام می‌شود. زمانی‌که ستون فقرات شما در بخش بالا، میانی و یا پایین خود دچار آسیب و انحراف شده‌باشد، انواع مختلفی از انحراف را تشکیل می‌دهد. بنابراین در ادامه به بررسی انواع این مشکل پرداخته‌ایم:

۱. لوردوز یا گودی کمر

یکی از انواع انحراف ستون فقرات لوردوز یا لوردوزیس (lordosis) است. این حال به عقب گشتن ستون فقرات گفته می‌شود. لوردوزیس به گودی کمر شدید گفته می‌شود که ستون فقرات فرد در پایین کمر به داخل گود می‌شود. این گودی از حالت طبیعی بیشتر است.

۲. کیفوز یا قوز

از انواع دیگر انحرافات ستون فقرات کیفوزیس یا کیفوز (Kyphosis) است که در آن ستون فقرات از سینه و گردن به شکل قوز شدید خود را نشان می‌دهد. این حالت معمولا در افرادی که سن آنها بالا رفته‌است زیاد دیده‌می‌شود. کسانی که مسن هستند معمولا گوژپشت شده و به سمت داخل بدن خود خم می‌شوند. کیفوز همان قوز است. اگر می‌خواهید تمرینات لازم برای قوز نکردن را یاد بگیرید، می‌توانید سری به مقاله‌ی قوز نکن دکترتو بزنید.

۳. اسکولیوز یا کجی ستون فقرات

آخرین نوع انحراف ستون فقرات اسکولیوز یا اسکولیوزیس (Scoliosis) است. اسکولیوز به انحرافی گفته می‌شود که در آن ستون فقرات به سمت راست و یا چپ منحرف شده‌باشد. فردی که اسکولیوز داشته‌باشد، به سمت راست و یا چپ کج می‌شود. این مشکل می‌تواند همه‌ی افراد در سنین مختلف را درگیر کند و شامل کودکان نیز می‌شود. اگر اسکولیوز خفیف باشد نیازی به درمان ندارد.

پیشنهاد: درباره بیماری های ستون فقرات بیشتر بدانید

پیشگیری از انحراف ستون فقرات چگونه انجام می شود؟

برای پیشگیری از انحراف ستون فقرات می‌توانید روش‌های زیر را به کار بگیرید:

  • نشستن خود را اصلاح کنید.
  • سعی کنید که کمتر کارهایی که نشستن و ایستادن طولانی دارند را انجام دهید.
  • از قوزبند و بریس‌هایی که نحوه ایستادن و نشستن شما را اصلاح می‌کنند، استفاده کنید.
  • تغذیه مناسب داشته‌باشید.
  • ورزش کنید.
  • روتین‌های مراجعه به دکتر و چکاپ‌های سالانه را انجام دهید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.