تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردین 1402 - 18:11
35 بازدید
کد خبر : 208661

ایزو چگونه به پیشرفت کسب و کار کمک می کند؟

ایزو چگونه به پیشرفت کسب و کار  کمک می کند؟

  گواهینامه ایزو چیست؟ استانداردهای ISO متنوع و گسترده هستند و حوزه های مختلف زندگی را پوشش می دهند. گواهینامه IMS و سایر گواهینامه ایزو جزء پرکاربردترین استانداردهای ایزو میباشند. مهم نیست در چه نوع شرکتی کار می کنید، احتمالاً با شرایطی مواجه شده اید که به نحوه اخذ ایزو نیاز داشته باشید. گواهینامه CE

 

گواهینامه ایزو چیست؟ استانداردهای ISO متنوع و گسترده هستند و حوزه های مختلف زندگی را پوشش می دهند. گواهینامه IMS و سایر گواهینامه ایزو جزء پرکاربردترین استانداردهای ایزو میباشند. مهم نیست در چه نوع شرکتی کار می کنید، احتمالاً با شرایطی مواجه شده اید که به نحوه اخذ ایزو نیاز داشته باشید.

گواهینامه CE برای محصولات و سایر گواهینامه ها ایزو تایید می‌کند که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد.

تعریف ISO

ISO مخفف سازمان استاندارد بین المللی است. آنها یک نهاد مستقل هستند که از شبکه گسترده ای از افراد متخصص در زمینه های مختلف تشکیل شده است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تجربیات و دانش خود را در زمینه‌های مختلف به اشتراک بگذارند و با هم ترکیب کنند تا بهترین شیوه‌ها و اطلاعات کلیدی ایمنی را برای تعریف بهترین راه برای انجام وظایف یا فرآیندهای خاص تعیین کنند.

استاندارد ISO اساساً یک روش شناخته شده بین المللی برای انجام کاری است. این بدان معنی است که همه از یک سری دستورالعمل ها صرف نظر از اینکه در کجا قرار دارند پیروی می کنند، که نتیجه نهایی ایمن تر و سازگارتر را به همراه دارد. این هم به نفع سازمان و هم برای مشتری یا کاربر نهایی است. برای شرکت ها، آنها با آگاهی از اینکه این استاندارد در سراسر جهان رعایت شده و به رسمیت شناخته شده است، ایمن هستند. برای مشتریان، آنها می دانند که محصول یا خدماتی را دریافت می کنند که ایمن، با کیفیت و قابل اعتماد است.

استانداردهای مختلف ISO چیست؟

در حال حاضر ۲۴۱۰۶ استاندارد ISO مختلف وجود دارد. برخی از آنها بسیار خاص هستند، مانند ISO 8124 که در مورد ایمنی اسباب بازی ها است، در حالی که برخی دیگر کلی تر هستند و به عنوان چارچوبی برای مدیریت انواع فرآیندها در سراسر تجارت عمل می کنند. به عنوان مثال، ISO 9001 که استاندارد یک سیستم مدیریت کیفیت است. برخی از محبوب ترین استانداردها عبارتند از:

    ISO 9001: استاندارد سیستم مدیریت کیفیت

    ISO 27001: سیستمی برای مدیریت امنیت اطلاعات

    ISO 45001: استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

مزایای استانداردهای ISO

دریافت گواهینامه برای استانداردهای ISO مزایای زیادی به همراه دارد. در مرحله اول، روش های آزمایش شده و آزمایش شده را برای بهترین عملکرد در هر جنبه ای از عملیات تجاری به شما ارائه می دهد. ماهیت بین المللی آنها به این معنی است که استانداردی که شما در آن فعالیت می کنید به طور جهانی به رسمیت شناخته شده است و کار کردن با شما را برای طرف های خارجی آسان می کند.

پیروی از استانداردهای ISO همچنین الزامات نظارتی گسترده تر شما را ساده می کند. برای مثال، رعایت استاندارد ISO 9001 تضمین می‌کند که سیستم مدیریت کیفیت شما از بهترین روش‌ها پیروی می‌کند و همه زمینه‌های لازم، از جمله اثبات فعالیت‌های نظارتی را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، داشتن گواهینامه ISO سطحی از کیفیت و ایمنی را به مشتریان نشان می دهد، که شما برندی هستید که می توانند به آنها اعتماد کنند.

انطباق ISO در مقابل گواهینامه ISO: تفاوت چیست؟

تفاوت بین انطباق ISO و گواهینامه ISO به حسابرسی بازمی گردد.

صدور گواهینامه ایزو مستلزم ممیزی خارجی توسط یک متخصص مستقل است که توسط کمیته ارزیابی انطباق (CASCO) معتبر است. انطباق صرف با ISO نیازی به این ممیزی ندارد.

هر دو انطباق ISO و گواهینامه ISO داوطلبانه هستند. آنها مقررات نیستند بلکه توصیه هایی هستند. گفته می‌شود، برخی از سازمان‌ها، مانند تولیدکنندگان، ممکن است از تامین‌کنندگان شخص ثالث خود بخواهند که گواهی ISO را داشته باشند تا از کیفیت کالاها، خدمات، و فرآیندهای خود و امنیت اطلاعات، سیستم‌ها و شبکه‌های خود اطمینان حاصل کنند.

مزایای گواهینامه شامل به رسمیت شناختن بین المللی، و در بسیاری از صنایع، اصلاً توانایی انجام تجارت است.

برخی از سازمان ها – به ویژه سازمان های کوچکتر با بودجه کمتر – ممکن است از هزینه و زمان آماده سازی مورد نیاز برای گذراندن ممیزی مورد نیاز برای صدور گواهی انصراف دهند. آنها ممکن است تصمیم بگیرند که انطباق به اندازه کافی خوب است و از هزینه اضافی صدور گواهی صرف نظر کنند.

تاریخچه

ISO سازمان بین المللی استاندارد است که در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ژنو، سوئیس قرار دارد و استانداردهایی را برای مشاغل و سازمان ها در ۱۶۳ کشور در سراسر جهان ایجاد می کند. نشان بین المللی ISO از کلمه یونانی “برابر” مشتق شده است و در همه زبان ها قابل درک است. ISO یک فدراسیون جهانی از نهادهای استاندارد ملی است.

 

منبع

https://eiqm.ir/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.