کد خبر : 107921
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 21:17
-

دالان‌های باریکه تودرتویی به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی

دالان‌های باریکه تودرتویی به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی

ایسنا/لرستان یک عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور لرستان گفت:‌ ایران یکی از معدود کشورهای دارای سکونتگاه‌های زیرزمینی ‌است. مسلم بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته‌های دور غارها به تناوب مورد استفاده حیوانات و انسان‌ها قرار می‌گرفتند البته حیوانات به مراتب از آنها بیشتر استفاده می‌کردند. وی ادامه داد: انسان همانگونه که در

دالان‌های باریکه تودرتویی به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی

ایسنا/لرستان یک عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور لرستان گفت:‌ ایران یکی از معدود کشورهای دارای سکونتگاه‌های زیرزمینی ‌است.

مسلم بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته‌های دور غارها به تناوب مورد استفاده حیوانات و انسان‌ها قرار می‌گرفتند البته حیوانات به مراتب از آنها بیشتر استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: انسان همانگونه که در آغاز با دقت در امور طبیعی و از جمله در زندگی دیگر جانداران سعی در شناخت بیشتر و غلبه بر آنها در شکار داشته با مشاهده زندگی حیوانات مختلف و پناه بردن آنها در پناهگاه‌های طبیعی، اشکفت‌ها و غارها و نیز با مشاهده خانه‌سازی آنها مانند لانه‌سازی موریانه‌ها و موش‌های کور و مورچه‌ها و انواع و اقسام آشیانه سازی‌های نمونه‌هایی از پرندگان، الگوهای مناسبی برای محل زندگی خود در مقابل سرما، گرمای طاقت فرسا، دشمنان و حیوانات درنده یافته است.

بیرانوند اضافه کرد: توسعه‌های جدید در استفاده مسکونی از زیر سطح زمین در تعداد کمی از کشورهای جهان از جمله در امریکا و استرالیا رخ داده است. در استرالیا در چندین شهر معدنی در مناطق بیابانی این کشور درصد زیادی از مساکن و ساختمان‌های عمومی برای فرار از گرمای شدید هوا در زیر سطح زمین قرار دارد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: کشور پهناور ایران با پیشینه ارزشمند خود و به ویژه به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی متنوع آن یکی از معدود کشورهای دارای سکونتگاه‌های زیرزمینی در انواع گونه‌ها و با پراکندگی فراوان و جغرافیای این سرزمین است که چه بسا بخش بسیاری از آنها هنوز شناخته نشده و یا مدفون در دل خاک هستند.

وی تصریح کرد: آنچه به نام سکونتگاه‌های زیرزمینی معروف است در واقع ساختارهای متراکم پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریکه تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک بوده که به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی یا عمودی گسترش یافته است.

بیرانوند گفت: از سال‌های دور در کشور ما سکونتگاه‌های زیرزمینی وجود داشته که با دست کنده شده و به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفته است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

banichap.com

ظروف یکبارمصرف گیاهی

ترانسدیوسر IME

دوره آموزش رپورتاژ آگهی

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی

  سامسونگ  گوشی  

مارک  اینتل 

 گواهینامه  قرمز 

 گورمن  تبلت

  آیفون  طراحی  

لایکا  تایوان

  یوتیوب  دوربین 

 اندروید  تاشو

  چین  گلکسی  پیکسل 

 ساعت  ای‌بی

  هوشمند  سطح 

 جدید  شرکت 

 معرفی  تجاری

  طرح