کد خبر : 126437
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 15:14
-

مجریانی که برای صداوسیما تصمیم می‌گیرند

مجریانی که برای صداوسیما تصمیم می‌گیرند

در حالی که صداوسیما همچنان از پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات فراری است، ریخت و پاش بی حساب و کتاب در برنامه‌های «مجری محور» ادامه دارد. به گزارش ایسنا، خبرآنلاین نوشت: مسابقه برنامه ویژه سال تحویل در تلویزیون سال‌هاست محل چشم و هم‌چشمی مجری‌هایی است که به خیال خود با مهمانان متنوع شأن، مخاطب

مجریانی که برای صداوسیما تصمیم می‌گیرند

در حالی که صداوسیما همچنان از پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات فراری است، ریخت و پاش بی حساب و کتاب در برنامه‌های «مجری محور» ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین نوشت: مسابقه برنامه ویژه سال تحویل در تلویزیون سال‌هاست محل چشم و هم‌چشمی مجری‌هایی است که به خیال خود با مهمانان متنوع شأن، مخاطب را پای تلویزیون می‌نشانند؛ امسال هم این قاعده بر تلویزیون «سلبریتی زده» ما حاکم بود. تلویزیونی که مجری‌های رابطه‌ای‌اش ناگهان تهیه کننده می‌شوند و آنتن فروشی می‌کنند و آنها برای سازمان تصمیم می‌گیرند و نه برعکس!
برای یک مشت دلار

حوالی سال تحویل وقتی برنامه نود از کنداکتور شبکه سه حذف شد و خبر-شایعه حذف فردوسی‌پور هم در رسانه‌ها پیچید، واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن منتشر شد که شاه‌بیتش انتقادهای پرویز پرستویی بود؛ او از چهره‌های ورزشی-فرهنگی خواست حضور در برنامه‌های تلویزیون را تحریم کنند تا تلویزیون هم قدر فرزندان خود را بداند. اما تهیه‌کننده‌های شبکه‌های مختلف سیما در رقابتی عجیب و هدایایی عجیب‌تر، سلبریتی‌ها را از یک برنامه به برنامه دیگر دعوت می‌کردند چرا که پول حضور چهره‌ها را اپلیکیشن‌ها و «ستاره-مربع‌ها» می‌دادند!

حالا هم مشخص شده «علی ضیا» بزرگترین ریخت و پاش صداوسیما در یک دهه اخیر را انجام داده تا «فرمول یک» ش سکه شود و رقیبان را پشت سر بگذارد؛ سلبریتی‌ها برای حضور در برنامه‌های شب عید بر اساس گفته‌های نزدیکان به این برنامه‌سازان، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند؛ به عبارتی حقوق دو سال یک کارمند برای ۲۰ دقیقه ایستادن در یک قاب کم مخاطب و گاه حتی بی مخاطب! فوتبالیست‌ها نیز بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان از عیدی گرفته‌اند.
در بین همین اخبار منتشره در رسانه‌ها، نزدیکان رسانه‌ای به یکی از برنامه‌ها ادعا کردند احمدرضا عابدزاده که راهی شبکه ۵ شده، ۵۰ میلیون تومان گرفته است. اما انگار این رقم فقط خرج ستاره پیشین فوتبال ملی نشده است.

ستاره‌هایی که این هزینه‌های هنگفت برای حضورشان در استودیوها حتی صدای رجانیوز را در آورده بود و از مدیران تلویزیون برای این همه هزینه انتقاد کرده بودند. آنها که یکی از هسته اولیه شکل‌گیریشان حالا از اعضای شورای مشورتی شبکه ۳ است.
خاصه خرجی‌های امسال انگار بیش از همیشه بوده و می کویند جالب‌ترین برگ این ولخرجی حضور یک خواننده مشهور با پرداخت ۸۰ میلیون تومان است که حتی تعجب خود خواننده را در پی داشته! کسی که راهی شبکه یک و برنامه علی ضیا شده است.
البته قطعاً این رقم از سوی مسئولین شبکه و ضیا تکذیب می‌شود. همان طور که رقم عابدزاده را سعی کردند تکذیب کنند.

پاکت گیری عرف رایج!
حالا بی شک کمتر چهره سرشناسی پیدا می‌شود که بخواهد برنامه‌ای تلویزیونی برود و ابتدا نپرسد پاکتش چقدر است. اولین بار این رویه در سال‌های اواسط دهه ۸۰ رخ داد. زمانی که رضا رشیدپور آبی شو را برای شبکه ۵ روی آنتن برد و می‌گفتند آن‌زمان حضور دو سوپراستار سینمای ایران که حالایکی‌شان مجری پرحاشیه و خبرساز تلویزیون شده، با کلی هدیه همراه بوده است.
از آن زمان تا خندوانه این پرداخت‌های پشت صحنه‌ای اتفاق می‌افتاد و حالا به هر ستاره‌ای بگویی برنامه تلویزیونی، ابتدا می‌پرسد چه چیزی می‌دهند؟
برنامه‌هایی چون ماه عسل از این دست بودند و البته سه ستاره در سال‌های قبل که قراردادهایش جنجالی به پا کرد و در نهایت مشخص شد قرارداد اسپانسرینگ برنامه با مؤسسه ثامن الحجج بوده که جنجالی شده و پول‌ها صرف هدیه به مهمان‌ها و تولید برنامه شده است و اتفاقاً درآمدهای مجری و تهیه کننده کار خیلی بالا نبوده است.
بعد از آن در خندوانه و دورهمی پاکت‌های مهمانان روی آنتن داده می‌شد ولی نمی‌گفتند چقدر. درسال‌های اخیر، بارها میرباقری معاون سیما پرداخت‌های هنگفت به مهمانان را تکذیب کرده اما شواهد نشان می‌دهد رنج قیمت‌ها با آنچه در نظر اوست تفاوت هنگفتی دارد.

با کدام پول؟

اگرچه فرمول یادشده در شب عید، با تغییراتی در همه شبکه‌ها اجرا شده تا حدی که برخی چهره‌ها با کنداکتور شخصی و تغییر لباس کامل، شب خود را در طبقات و ساختمان‌ها و استودیوهای متعدد «جام جم» صبح کردند، اما سنت‌شکنی بی حساب و کتاب «علی ضیا» صدای همکاران او در سایر شبکه‌ها و برنامه‌ها را نیز درآورد! «نرخ شکنی» بالاخره برای هم صنفی‌ها هزینه زیادی دارد آن هم درست شب عید و برنامه زنده و…نکته قابل تأمل اما ریخت و پاش از جیب مردم است؛ اتفاقی که سازمان صداوسیما (بخوانید محل فروش بلیت‌های بخت آزمایی جدید) هرگز نمی‌تواند آن را تکذیب کند چرا که خودش تا خرخره غرق در این «ستاره-مربع‌»ها و اسپانسرهاست و خیلی هم از این وضعیت ناراضی نیست.

«فرمول یک» هم از این قاعده مستثنی بوده و حالا به لطف آنتن زنده شبکه اول سیما که روزی شبکه ملی و سراسری محسوب می‌شد و حالا دیگر این چیزها برایش مهم نیست، با تبلیغات فراوان مجری-تهیه‌کننده اش که هر ۵ دقیقه از مردم می‌خواهد ستاره مربع را شماره گیری کنند تا چند میلیون جایزه به یک نفر بدهد و چند میلیارد به جیب اپلیکیشن و برنامه برود، مردم را پای تلویزیون می‌نشاند! همان کاری که تقریباً تمام مجری‌های برنامه‌های سال تحویل امسال انجام می‌دادند.

مردمی که نیامدند!

روابط عمومی سازمان صداوسیما که در ماه‌های اخیر نقش ویژه‌ای در «ماله کشی» مساله خالی کردن جیب مردم توسط مجری‌ها و برنامه‌هایش ایفا می‌کند، در خبری اعلام کرده که ۷ میلیون نفر در مسابقه انتخاب چهره مردمی «فرمول یک» شرکت کردند. این یعنی شکست یک برنامه در شبکه یک سیما. رأی گیری این مسابقه حدود ۴۰ شبانه روز طول کشیده، آنهم با همراهی ویژه شهرداری تهران (بسیج کامل امکانات سازمان فرهنگی هنری، بیلبوردهای شهری، فرهنگسراهای منتخب) در کنار تیزرهای متعدد شرکت در انتخاب چهره مردمی که در ساعات مختلف از تلویزیون پخش شده است. با عنایت به اینکه هر فرد می‌توانسته چندین رأی را ثبت کند، می‌توان حدس زد میزان مشارکت مردم در این انتخاب در بهترین حالت ۲.۵ تا ۳ میلیون نفر بوده، عددی که گاه در یک شب برنامه «نود» و در ۳ ساعت به صورت یونیک رقم می‌خورد نه ۴۰ شبانه روز! این عدد البته در سایر برنامه‌های تلویزیون هم به همین شکل و بسیار بدتر است، وقتی در برنامه جنجالی گفتگو محور شبکه تهران، مجموع مشارکت مردمی با آن همه تبلیغ جایزه و قرعه کشی و…۴۰ هزار نفر هم نمی‌شود. حالا هم اگر شبکه اول سیما و سازمان صداوسیما، حرفی برای گفتن داشت، حتماً جزئیات شرکت کننده ها را به تفکیک و با جزئیات منتشر می‌کرد و نه اعلام یک عدد کلی و بعد هم چند عدد ریز برای آرای مردمی. اگرچه همین اقدام شبکه اول و «فرمول یک» نست به سکوت سایر برنامه‌ها و شبکه‌ها، قطعاً یک گام به جلوست.

هنوز هم می‌توانید رأی بدهید!
برنامه «فرمول یک» با مشارکت چند نهاد ساخته شده که قاعدتاً هر یک سهم خود را به این برنامه و شبکه اول سیما پرداخت کرده‌اند؛ اما اینکه مجری یا تهیه کننده یک برنامه، وقتی از مهر و نوع دوستی و عبارات زیبا در کنار انتقادات رنگارانگ از دستگاه‌ها روی آنتن زنده سخن می‌گوید اما از سو استفاده اپلیکیشن‌ها یا همان «ستاره-مربع» ها حرفی نمی‌زند، چه چیز به ذهن مخاطب متبادر می‌شود؟ اینکه ۱۰ روز بعد از پایان رأی گیری و اعلام نتایج انتخاب چهره مردمی، سامانه مذکور همچنان فعال است و رأی ثبت می‌کند، یعنی چه؟ اینکه شما هنوز می‌توانید رأی بدهید و اپلیکیشن فلان را نصب کنید و یا سرویس روزانه بهمان را با هزینه روزی ۶۰۰ تومان فعال کنید یعنی چه؟ فرض کنیم یک میلیون نفر یکماه از این سرویس استفاده کرده‌اند تا تکلیف قرعه کشی و چهره برتر مشخص شود؛ ۱۸ میلیارد تومان ناقابل به جیب سرویس فلان یا اپلیکیشن بهمان می‌رود، آنهم با فرض یک میلیون نفر و تنها یک اپلیکیشن، چرا که در طول برنامه «فرمول یک» اپ‌های متعددی به شکل زیرنویس و یا از لسان گرم مجری با حرارات، برای مردم تبلیغ شده است! حالا شاید بهتر درک کنیم که هدایای مهمان‌های قطار شده در استودیوی تحویل سال از کجا می‌آید، ۵۰ مهمان با متوسط ۱۰ میلیون تومان، می‌شود ۵۰۰ میلیون که در مقابل درآمد مذکور، عدد قابل توجهی نیست!

ای کاش صداوسیما به طور شفاف هزینه ساخت برنامه‌های ویژه‌اش، حق الزحمه مجری، دستمزد عوامل، هدایای مهمانان، درآمد اپ حمایت شده در برنامه، میزان مشارکت، میزان نصب اپ و یا استفاده از سرویس و… را اعلام می‌کرد آنوقت دیگر کسی نمی‌گفت تلویزیون ما در ۴۰ سالگی انقلاب به کازینوی پر زرق و برق یک عده تبدیل شده که دست بر قضا از لحاظ سیاسی به بدنه مدیران رسانه ملی نزدیک هستند!

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تور کربلا

banichap.com

دوره آموزش رپورتاژ آگهی

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی

  سامسونگ  گوشی  

مارک  اینتل 

 گواهینامه  قرمز 

 گورمن  تبلت

  آیفون  طراحی  

لایکا  تایوان

  یوتیوب  دوربین 

 اندروید  تاشو

  چین  گلکسی  پیکسل 

 ساعت  ای‌بی

  هوشمند  سطح 

 جدید  شرکت 

 معرفی  تجاری

  طرح