هزینه یک رام قطار ملی نسبت به نمونه خارجی ۳۰ درصد ارزان تر است
عکس آرشیوی است چند روز دیگر از یک رام قطار کامل مترو ( هفت واگن) ساخت مهندسان داخلی کشور رونمایی خواهد شد که مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی دستاوردهای این پروژه را در ادامه تشریح کرده است. به گزارش ایسنا، سیدکاظم طاهرزاده، مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی با اشاره به قدمت ۲۰ ساله
چند روز دیگر از یک رام قطار کامل مترو ( هفت واگن) ساخت مهندسان داخلی کشور رونمایی خواهد شد که مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی دستاوردهای این پروژه را در ادامه تشریح کرده است.
به گزارش ایسنا، سیدکاظم طاهرزاده، مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی با اشاره به قدمت ۲۰ ساله راه اندازی صنعت مترو در کشور، بیان کرد: همچنین نزدیک به ۱۰۰ سال است که صنعت ریلی از زمان ساخت راه آهن وجود دارد. در این فاصله عمده واگنهایی که در خطوط و ریل به کار گرفته شده، وارداتی بودند و درصد بسیار کمی از آن ساخت داخل بوده است. در بخش مترو از ۱۵۰۰ دستگاه واگن وارداتی نزدیک به ۱۴۰۰ دستگاه واگن در داخل مونتاژ شده و حداکثر عمق داخلی سازی ۳۳ درصد بوده است.
او درباره علت درصد پایین عمق داخلی سازی در صنعت واگن سازی، توضیح داد: تاکنون صنایع جنبی که بتوانند کار را پوشش دهند و زنجیره تأمین قطعات را به واگن سازی برسانند، وجود نداشته است. علت دیگر فاینانس خارجی محل تأمین بودجه واگنها است. طرف خارجی این شرط را داشت که برای استفاده از فاینانس باید حداقل ۷۰ درصد قطعات توسط خودشان تأمین شود.
طاهرزاده در ادامه افزود: پس از اعمال تحریم و محدودیتها در خریدهای خارجی به این نتیجه رسیدیم که خرید واگن با شرایط موجود غیرممکن شده است. بنابراین پروژهای میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر طراحی و تولید یک رام قطار ملی مترو تعریف شد.
به گفته مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی، طبق قانون ششم برنامه توسعه ماده ۵۴، متروی تهران به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع ملزم به افزایش ۸۵ درصدی عمق دانش فنی طراحی واگن هستند.
وی آمار تأمین قطعات با شرکتهای داخلی را ۸۹ درصد ذکر کرد و گفت: همچنین بیش از ۸۵ درصد از دانش فنی داخلی در طراحی و تولید این یک رام قطار ملی استفاده شده است.
۳میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه خرید ۳۰۰۰ دستگاه واگن مترو
طاهرزاده ضمن تأکید بر نیاز متروی تهران به واگنهای بیشتر، گفت: درحال حاضر برای اینکه سرفاصله زمانی قطارها، دو و نیم دقیقه باشد به ۱۵۰۰ دستگاه واگن نیاز دارد. همچنین به ۱۵۰۰ دستگاه واگن دیگر برای طرحهای توسعه ۴ خط جدید (۸، ۹، ۱۰، ۱۱) نیاز داریم. هزینه خرید هر دستگاه واگن به طور متوسط برابر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است. بنابراین هزینه خرید این ۳۰۰۰ دستگاه واگن برابر با ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار میشود.
بر اساس گزارش سایت شهر، او در ادامه اضافه کرد: اگر قرار باشد که این۳۰۰۰ دستگاه واگن توسط شرکتهای داخلی ساخته شود و ساخت قطار ملی به تولید انبوه برسد، معتقدم که حداقل تا ۱۰ سال برای ۱۵ هزار نفر شغل پایدار ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰