کد خبر : 81364
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1400 - 23:07
-

ضرورت تشخیص جشنواره های جعلی و نامعتبر بیش از گذشته

ضرورت تشخیص جشنواره های جعلی و نامعتبر بیش از گذشته

یک پخش کننده بین‌المللی فیلم معتقد است: رسیدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به جمع جشنواره‌های مورد تایید اسکار، اهمیت آموزش شیوه درست پخش به ویژه در حوزه فیلم کوتاه و تشخیص و تمیز جشنواره‌های واقعی و معتبر از جعلی و نامعتبر را برای فیلمسازان و فعالان سینمای کوتاه ضروری‌تر از قبل کرده است.  محمد

ضرورت تشخیص جشنواره های جعلی و نامعتبر بیش از گذشته

یک پخش کننده بین‌المللی فیلم معتقد است: رسیدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به جمع جشنواره‌های مورد تایید اسکار، اهمیت آموزش شیوه درست پخش به ویژه در حوزه فیلم کوتاه و تشخیص و تمیز جشنواره‌های واقعی و معتبر از جعلی و نامعتبر را برای فیلمسازان و فعالان سینمای کوتاه ضروری‌تر از قبل کرده است.

 محمد اطبایی با تبریک راهیابی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به فهرست جشنواره‌های مورد تایید اسکار به ایسنا گفت: این یک اتفاق خوشایند برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و سینماگرانی است که در این عرصه فعال هستند تا بتوانند در کشور خود از درگاه جشنواره‌ای معتبر مثل فیلم کوتاه تهران امکان راهیابی به اسکار را کسب کنند. به نظرم درباره این دستاورد اولین نکته این است که کیفیت جشنواره، اعضای آکادمی را مجاب کرده است که این رویداد را به عنوان دروازه‌ای برای ورود به اسکار بیابند.

وی افزود: طبیعی است که میزان استقبال سینماگران از این جشنواره هم اهمیت ویژه‌ای داشته است. در شرایطی که هزاران جشنواره فیلم کوتاه در دنیا وجود دارد اما این مهم برای سینمای کوتاه رخ داده و تاثیرگذار است. در عین حال باید تاکید کرد که این اتفاق هدف و امید غایی ما نیز نباید باشد.

این کارشناس حوزه بین‌الملل سینما خاطر نشان کرد: به جهت حوزه کاری خود در عرضه و پخش بین‌الملل، همواره به فیلمسازان توصیه کرده‌ام که باید فیلم خود را بسازند و هیچ وقت در مسیر این که یک جشنواره بین‌المللی چه نوع اثری را دوست دارد، فیلم‌شان را پیش نبرند. تجربه نیز ثابت کرده است هر زمان فیلمسازان ما، فیلم‌های اصیل‌تر و دارای نگاه شخصی و بدیع‌تری ساخته اند، آن فیلم در رویدادهای دیگر نیز موفق‌تر ظاهر شده و معمولا آن گروه از فیلم‌هایی که تصور می‌شده، می‌توانند کپی از الگوهای از پیش موفق فیلم‌های دیگر باشد، یا راه به جایی نبرده‌اند یا عمر کوتاهی در حوزه نمایش داشته‌اند.

وی با بیان این که در عین خوشحالی از دستاورد اخیر سینمای ایران باید بسیار هوشیار هم باشیم، توضیح داد: قرار نیست از این به بعد هر فیلم کوتاهی با شوق و ذوق اسکاری شدن ساخته شود. بلکه یک ظرفیت بین‌المللی ایجاد شده است که باید بابت آن خوشحال بود و به شکل حرفه ای از آن محافظت کرد. این نتیجه به همت دوستان انجمن سینمای جوانان ایران حاصل شده است و باید سینماگران ما قدرش را بدانند.

اطبایی ادامه داد: من تا آنجا که می‌توانم رویدادهای مثل جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را دنبال می کنم. واقعیت این است که بر اساس تحقیق ها و مستندات در سال‌های اخیر ، سینمای کوتاه ایران در بخش.هایی مانند جسارت در محتوا و فرم، شیوه‌های روایتی و قدرت بصری از سینمای بلند ما جلوتر بوده است. این دستاورد نشان می‌دهد فیلمسازان فیلم کوتاه با توجه به شرایط تولید و بودجه های کمتر و آزادی عمل بیشتر می توانند، سراغ پروژه ها و ایده هایی بهتر بروند.

وی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی پخش و عرضه بین‌المللی فیلم کوتاه بیان کرد: در عرضه و پخش بین‌المللی فیلم ها با وجود همه توفیقات دچار مشکلاتی جدی هستیم. تا سال‌ها پخش کننده بین‌المللی حرفه‌ایِ فیلم کوتاه نداشتیم اما طی چند سال اخیر شماری از افراد با عنوان پخش کننده بین المللی فعال شده اند که قدم بزرگی رو به جلوست و البته خود فیلمسازان هم فیلم‌هایشان را پخش بین المللی می کنند. این حوزه باید مورد کارشناسی دقیق قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار گیرد. نکته دیگر آنکه واجد شرایط اسکار فیلم کوتاه شدن پایان کار نیست و ادامه کار اهمیتی بیشتر دارد. در اینجاست که یک متخصص حوزه

بین الملل با حمایت های لازم می تواند حداقل فعالیت برای ارتقا و معرفی فیلم را در رقابت با چند صد فیلم‌کوتاه دیگر به انجام برساند، امری که تاکنون محقق نشده است. متاسفانه این دو مورد حمایت و تخصص عرضه بین الملل را به ویژه در زمینه فیلم کوتاه نداریم. پیش از این هم فیلم هایی بوده اند که واجد شرایط راهیابی به اسکار بوده اند اما مورد حمایت کافی در عرضه و پخش قرار نگرفته اند.

به گفته وی آسیب بزرگ دیگر این حوزه، شیوه عرضه و پخش بین المللی فیلم‌هاست. بخش قابل توجهی از جشنواره ها در حال حاضر از طریق درگاه فیلم «فری وی» فیلم ها را می پذیرند و بخش بزرگی از جشنواره‌های حاضر در این درگاه نیز غیرمعتبر و جعلی‌اند که کار تشخیص شان سخت است و این امر به همراه شیوه درست پخش جهانی فیلم کوتاه نیاز به آموزش دارد.

اطبایی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه فیلمسازان و انجمن سینمای جوانان ایران نیز بسیاری مواقع فیلم هایشان را به همین رویدادهای نامعتبر و جعلی ارائه می کنند . تشخیص یک جشنواره معتبر از غیرمعتبر و جعلی نیاز به یک کار حرفه ای دارد و گاه به نظر می رسد یک مهمانی دسته جمعی از پیش توافق شده‌ای شکل می گیرد که هم فیلمساز و هم پخش کننده و هم جشنواره در توافقی شیرین، راضی به ارائه و انتخاب و ندرتا نمایش فیلمی در یک رویداد دروغین شده و نتیجه را هم رسانه‌های محترم بی هیچ کارشناسی و ارزشیابی انتشار داده و بدین ترتیب موفقیت جهانی و فیلمساز جهانی متولد می شوند. امیدوارم انجمن سینمای جوان در کنار تولید در بخش آموزش و به ویژه آموزش عرضه و پخش بین المللی فیلم هم همت خاصی داشته باشد.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در دستاوردی مهم از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ به جمع ۱۲۷ جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار راه یافته است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تور کربلا

banichap.com

دوره آموزش رپورتاژ آگهی

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی

  سامسونگ  گوشی  

مارک  اینتل 

 گواهینامه  قرمز 

 گورمن  تبلت

  آیفون  طراحی  

لایکا  تایوان

  یوتیوب  دوربین 

 اندروید  تاشو

  چین  گلکسی  پیکسل 

 ساعت  ای‌بی

  هوشمند  سطح 

 جدید  شرکت 

 معرفی  تجاری

  طرح