ایران کهن؛ میراثدار نهاد علم و دانشگاه است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ایران کهن را میراثدار نهاد علم و دانشگاه دانست و گفت:داشتن چنین سرمایه و دارایی نمادینی که ظرفیت و سرمایه تاریخی ایران را نزد جهانیان در مقیاس بینالمللی و ملی، قدرو وسعت بیشتری بخشیده است؛ به صورت خاص برای جامعه علمی کشور و به صورت عام برای جامعه و
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ایران کهن را میراثدار نهاد علم و دانشگاه دانست و گفت:داشتن چنین سرمایه و دارایی نمادینی که ظرفیت و سرمایه تاریخی ایران را نزد جهانیان در مقیاس بینالمللی و ملی، قدرو وسعت بیشتری بخشیده است؛ به صورت خاص برای جامعه علمی کشور و به صورت عام برای جامعه و کشور ایران هویت آفرین است.
به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در سومین کنگره بینالمللی جندی شاپور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری چنین کنگرههایی جدای از بازکاوی و بازخوانی تاریخ و سنتهای نیکوی تجربه شده که برای تقویت حافظه و ذخیره معرفت تاریخی نسل جدید و ایجاد دلبستگی، اتصال و پیوند تاریخی امری ضروری و حیاتی است، همچنین فرصت مغتنمی است جهت واکاوی و کنکاش این دغدغه و پرسش کلیدی تاریخ و جامعهشناسی نظام معرفت و نهاد و سازمان علم در باب چرایی و چگونگی انقطاع نظام معرفت و نهاد و سازمان علم و فراز و فرودهای حاصل شده در درازنای تاریخ ایران. بی گمان نه پاسخ بلکه پاسخهای حاصل شده هم برای اصحاب معرفت و علم و نیز سیاستگزاران و کارگزاران درون و بیرون نهاد علم و مشخصاً دانشگاه هادی و راهگشا خواهد بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: از این بابت فقط در حوزه جامعه شناسی علم به عنوان یکی از شاخههایی که نسبت به پرسش مطرح شده دغدغه و ورود دارد شاهد پارادایمها و رویکردهای چندگانهای هستیم که هرکدام در چارچوب خود و از زاویهای نکات آموزندهای دارند.
وی در ادامه افزود: بنا به رأی و نظر عالمان این عرصه، رشد و بالندگی نهاد علم و نیز فرسایش و افول آن را نمیتوان به مجموعه عوامل درونی و داخلی نهاد علم و یا مجموعه عوامل بیرونی و خارج که محیط و شرایط بیرونی نهاد علم را تشکیل میدهند، تقلیل و تحویل داد.
دکتر غفاری گفت: ممکن است و روا است که در باب نقطههای شروع رشد و افول یکی از آنها را برگزید، لیکن در ادامه نیاز به نگاهی فرایندی، هم زاینده و دیالکتیک گونهای است که با نگاهی منظومهای داد و ستد و بده بستانها، رفاقت و سازگاری، تایید و مقبولیت بخشی متقابل و یا کمتوجهی، بیاعتنایی، شک و تردید، قهر، طرد و ستیز و از مشروعیت و مقبولیت انداختن همراه باشد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: بر این مبنا در این منظومه و اکوسیستم، شاهد نوعی در هم تنیدگی و به تعبیری نوی سایبرنتیک بین نظام و نهاد علم با نظام و نهاد دین، سیاست، اقتصاد و اجتماعی میشویم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: ظهور و افولها را در نسبت نهاد دانشگاه با دیگر زیرنظامهایی که در محیط دانشگاه وجود دارند و دانشگاه محاط در آنها است، باید دید و این امر با افزایش تطور و پیچیدهتر شدن جوامع، قوت بیشتری هم پیدا کرده است و بیسبب نیست که در نسل جدید دانشگاه از دانشگاه اجتماعی سخن گفته میشود.
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰