کد خبر : 137724
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آذر 1400 - 21:24
-

ایران کهن؛ میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه است

ایران کهن؛ میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ایران کهن را میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه دانست و گفت:داشتن چنین سرمایه و دارایی نمادینی که ظرفیت و سرمایه تاریخی ایران را نزد جهانیان در مقیاس بین‌المللی و ملی، قدرو وسعت بیشتری بخشیده است؛ به صورت خاص برای جامعه علمی کشور و به صورت عام برای جامعه و

ایران کهن؛ میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ایران کهن را میراث‌دار نهاد علم و دانشگاه دانست و گفت:داشتن چنین سرمایه و دارایی نمادینی که ظرفیت و سرمایه تاریخی ایران را نزد جهانیان در مقیاس بین‌المللی و ملی، قدرو وسعت بیشتری بخشیده است؛ به صورت خاص برای جامعه علمی کشور و به صورت عام برای جامعه و کشور ایران هویت آفرین است.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در سومین کنگره بین‌المللی جندی شاپور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری چنین کنگره‌هایی جدای از بازکاوی و بازخوانی تاریخ و سنت‌های نیکوی تجربه شده که برای تقویت حافظه و ذخیره معرفت تاریخی نسل جدید و ایجاد دلبستگی، اتصال و پیوند تاریخی امری ضروری و حیاتی است، همچنین فرصت مغتنمی است جهت واکاوی و کنکاش این دغدغه و پرسش کلیدی تاریخ و جامعه‌شناسی نظام معرفت و نهاد و سازمان علم در باب چرایی و چگونگی انقطاع نظام معرفت و نهاد و سازمان علم و فراز و فرودهای حاصل شده در درازنای تاریخ ایران. بی گمان نه پاسخ بلکه پاسخ‌های حاصل شده هم برای اصحاب معرفت و علم و نیز سیاست‌گزاران و کارگزاران درون و بیرون نهاد علم و مشخصاً دانشگاه هادی و راهگشا خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: از این بابت فقط در حوزه جامعه شناسی علم به عنوان یکی از شاخه‌هایی که نسبت به پرسش مطرح شده دغدغه و ورود دارد شاهد پارادایم‌ها و رویکردهای چندگانه‌ای هستیم که هرکدام در چارچوب خود و از زاویه‌ای نکات آموزنده‌ای دارند.

وی در ادامه افزود: بنا به رأی و نظر عالمان این عرصه، رشد و بالندگی نهاد علم و نیز فرسایش و افول آن را نمی‌توان به مجموعه عوامل درونی و داخلی نهاد علم و یا مجموعه عوامل بیرونی و خارج که محیط و شرایط بیرونی نهاد علم را تشکیل می‌دهند، تقلیل و تحویل داد.

دکتر غفاری گفت: ممکن است و روا است که در باب نقطه‌های شروع رشد و افول یکی از آنها را برگزید، لیکن در ادامه نیاز به نگاهی فرایندی، هم زاینده و دیالکتیک گونه‌ای است که با نگاهی منظومه‌ای داد و ستد و بده بستان‌ها، رفاقت و سازگاری، تایید و مقبولیت بخشی متقابل و یا کم‌توجهی، بی‌اعتنایی، شک و تردید، قهر، طرد و ستیز و از مشروعیت و مقبولیت انداختن همراه باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: بر این مبنا در این منظومه و اکوسیستم، شاهد نوعی در هم تنیدگی و به تعبیری نوی سایبرنتیک بین نظام و نهاد علم با نظام و نهاد دین، سیاست، اقتصاد و اجتماعی می‌شویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: ظهور و افول‌ها را در نسبت نهاد دانشگاه با دیگر زیرنظام‌هایی که در محیط دانشگاه وجود دارند و دانشگاه محاط در آنها است، باید دید و این امر با افزایش تطور و پیچیده‌تر شدن جوامع، قوت بیشتری هم پیدا کرده است و بی‌سبب نیست که در نسل جدید دانشگاه از دانشگاه اجتماعی سخن گفته می‌شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تور کربلا

banichap.com

دوره آموزش رپورتاژ آگهی

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی

  سامسونگ  گوشی  

مارک  اینتل 

 گواهینامه  قرمز 

 گورمن  تبلت

  آیفون  طراحی  

لایکا  تایوان

  یوتیوب  دوربین 

 اندروید  تاشو

  چین  گلکسی  پیکسل 

 ساعت  ای‌بی

  هوشمند  سطح 

 جدید  شرکت 

 معرفی  تجاری

  طرح