کد خبر : 120055
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 22:16
-

حوض‌خانه‌ای که موزه شد

حوض‌خانه‌ای که موزه شد

سفره‌خانه‌ها ابزار ارتباطی قوی و تعیین کننده‌ای برای انتقال فرهنگ در ایران به شمار می‌رفتند و راهی صحیح برای آشنا کردن مردم با میراث فرهنگی و ادبی ایران بوده است. به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حوض‌خانه‌های سنتی و سفره‌خانه‌ها مقوله‌های آرامش‌ آفرینی هستند که ایرانیان همواره به وجود آن افتخار کرده‌اند؛ «موزه هزاردستان» از این

حوض‌خانه‌ای که موزه شد
سفره‌خانه‌ها ابزار ارتباطی قوی و تعیین کننده‌ای برای انتقال فرهنگ در ایران به شمار می‌رفتند و راهی صحیح برای آشنا کردن مردم با میراث فرهنگی و ادبی ایران بوده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حوض‌خانه‌های سنتی و سفره‌خانه‌ها مقوله‌های آرامش‌ آفرینی هستند که ایرانیان همواره به وجود آن افتخار کرده‌اند؛ «موزه هزاردستان» از این دست خانه‌ها است که توانسته خیابانی را در مشهد به نام خود کند و موزه‌ای از جاوه‌های کهن و ماندگار شود.
این مکان با وسعتی حدود ۳۵۰ متر در اواسط راسته بازار جنت قرار گرفته  و پیش از تغییر کاربری به حوض‌خانه، بخشی از یک خانه مسکونی در محله سراب بوده که پس از الحاق اجزا و عناصر کهن تبدیل به یک مجموعه زیبا به نام موزه «هزار دستان» شده است.
موزه حوض‌خانه هزاردستان به تلاش یوسف‌علی قومورلو در ابتدا با عنوان تماشاخانه فرهنگی و هنری با مجوز اداره کل ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد؛ این موزه اولین موزه ترکیبی کشور با محوریت نمایش آیین سفره‌داری ایرانی و هنرهای آیینی است.
نقاشی‌های دیواری این حوض‌خانه از داستان‌های شاهنامه الهام گرفته شده است؛ در سرهر ستون‌ کتیبه‌های خطی، اشعار عرفانی با خط نستعلیق نگاشته شده چشم‌نوازی می‌کند، حوض سنگی وسط حوض‌خانه و شاه‌نشین آن نیز به خوبی طراحی شده و برخی از اشیاء این موزه منحصر به فرد است.
آراستگی‌های داخلی این حوض‌خانه حاصل تلاش هنرمندانی هم‌چون استاد فربودنیا، حمیدی، زرین‌مهر، سلماسی و … بوده و هدف از ایجاد چنین فضای سنتی، ارائه و بازشناخت فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی به گردشگران داخلی، خارجی و زائران حرم مطهر است.
ترکیب حوضخانه و سرداب با  دوکارکرد تفریح، اطلاع رسانی و آموزش کاری جالب و در خور تحسین است و بیش از ۱۰۰ قطعه اشیاء قدیمی و آثار هنری تمام غرفه‌ها و سکوهای این حوض‌خانه را پوشانده است.
حوض‌خانه‌ها یکی از تمهیداتی بود که معماران سنتی برای گذراندن تابستان‌های گرم، پیش پای مردم مناطق کویری می‌گذاشته‌اند؛ موزه «هزاردستان» که یکی از این حوض‌خانه‌ها است در خیابان جنت، بین جنت ۴- ۶ قرار دارد و یکی از رستوران‌های نزدیک به حرم به شمار می‌آید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

banichap.com

ظروف یکبارمصرف گیاهی

ترانسدیوسر IME

دوره آموزش رپورتاژ آگهی

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی

  سامسونگ  گوشی  

مارک  اینتل 

 گواهینامه  قرمز 

 گورمن  تبلت

  آیفون  طراحی  

لایکا  تایوان

  یوتیوب  دوربین 

 اندروید  تاشو

  چین  گلکسی  پیکسل 

 ساعت  ای‌بی

  هوشمند  سطح 

 جدید  شرکت 

 معرفی  تجاری

  طرح