محصول طلبگی باید در زندگی روزمره مردم محسوس باشد
ایسنا/قزوین نماینده ولی فقیه در استان قزوین در دیدار صمیمانه با طلاب گفت: اکنون طلاب باید این هنر را داشته باشند که بتوانند شرایطی فراهم آورند که مردم به طور غیرمستقیم محصول طلبگی را در زندگی خود ببینند. آیتالله عبدالکریم عابدینی در جمع طلاب مدرسه علمیه صالحیه قزوین اظهار کرد: درسها ۲ نوع است؛ برخی دروس
ایسنا/قزوین نماینده ولی فقیه در استان قزوین در دیدار صمیمانه با طلاب گفت: اکنون طلاب باید این هنر را داشته باشند که بتوانند شرایطی فراهم آورند که مردم به طور غیرمستقیم محصول طلبگی را در زندگی خود ببینند.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در جمع طلاب مدرسه علمیه صالحیه قزوین اظهار کرد: درسها ۲ نوع است؛ برخی دروس مانند نهجالبلاغه به محض فراگرفتن، مسیر درست را به انسان نشان میدهند و او را وارد عرصه عملیات و در نتیجه ایجاد کرامت میکند.
وی با بیان اینکه قرآن کریم و ذکر، کرامت انسانی را تقویت میکند، بیان کرد: برخی آیات قرآن مسیر را مستقیم به انسان نشان میدهد مانند آیه «و بالوالدین احسانا» اما در برخی نیاز است علوم منطق و اصول فقه را بیاموزیم و از مجموعه آنها به درجه فقیه بودن و استنباط و اجتهاد برسیم.
امام جمعه قزوین با اشاره به معرفت طلاب تصریح کرد: اکنون طلاب باید این هنر را داشته باشند که بتوانند شرایطی فراهم آورند که مردم به طور غیرمستقیم محصول طلبگی را در زندگی خود ببینند.
وی اضافه کرد: طلاب باید اهداف دینی خود را با معرفت کامل طی کنند تا بتوانند به درجه اجتهاد برسند و بدانند که صرف و نحو و تمام رشتهها و گرایشها علوم آلی هستند اما علم اعلا قرآن و نهجالبلاغه و احادیث است.
تمام دروس باید در سایه قرآن باشد
آیتالله عابدینی بیان کرد: در تمام گرایشهای علوم آلی، محور ما قرآن است و تمام دروس باید در سایه قرآن باشد تا مشکل را برطرف کند؛ چون اگر تمام علوم اول و آخر را بدانیم بازهم مشخص نیست مشکل حل شود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امیرالمومنین علی (ع) در کلمات قصار ۱۴۷ نهجالبلاغه میفرماید مردم سه دستهاند، عالمی ربانی و آموزندهای که در راه راست گام برمیدارد و گروه دیگر «همج الرّعاع» یعنی کسانی که از پی هر آواز میروند و با وزش هر باد به چپ و راست میل میکنند به طوری که از فروغ دانش بهرهمند نشدهاند.
وی افزود: ائمه اطهار نظیر امیرالمومنین علی (ع) و حضرت زهرا (س) اساس علوم ربانی و الهی هستند اما مابقی متعلم علی سبیل نجاه خواهند بود. کسی که قرآن و نهجالبلاغه میخواند «متعلم علی سبیل نجاه» خواهد بود که در مسیر و جاده عالم ربانی حرکت میکند.
امام جمعه قزوین گفت: امیرالمومنین علی (ع) کمیل بن زیاد را بسیار مورد توجه قرار میداد؛ کمیل میگوید روزی حضرت دستم را گرفت و به خارج از شهر کوفه برد آنگاه آه پردردی کشید و فرمود: ای کمیل این دلها بسان ظرفهایی هستند، که بهترین آنها میتواند گنجایش بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به سعه صدر تأکید کرد: حضرت موسی زمانی مأمور میشود به سراغ فرعون برود بلافاصله احساس میکند باید ظرفیت داشته باشد و همانجا میفرماید خدایا به من سعه صدر عنایت کن که گنجایش این کار را داشته باشم. مانند این است که ما اکنون فکر کنیم که گروههای انقلابی آمادگی مبارزه با آمریکا، اسرائیل و انگلیس و تمام دشمنان اسلام را دارند در حالیکه اگر ظرفیت نداشته باشند نمیتوانند هیچ اقدامی انجام دهند.
این مسئول ادامه داد: سردار سلیمانی گنجایش و سعه صدر عظیمی داشت تا جایی که به دشمنان گفت من با شما میجنگم شما هم با ما بجنگید. سعه صدر سردار سلیمانی موجب بهره بردن مسیحیان و ایزدیها که پیرو کتاب آسمانی هم نبودند شد.
آیتالله عابدینی خطاب به طلاب تشریح کرد: علومی که ما فرا میگیریم باید در دل قرار گیرد و دل گنجایش آن را داشته باشد چه بسا که اگر دل علم را نپذیرد آن علم در ذهن ما حقیقی نیست.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی (ع) عالمان ربانی را شرح میدهد و به عدهای میرسد و میفرماید برخی عالم نما هستند به طوریکه برخی مطالب را از گمراهان و نادانان کپی گرفته و به زبان جاری میکنند لذا این علم از حافظه آنها فراتر نرفته تا در دل نفوذ کند.
وی گفت: در گذشته عالمانی بودند که مفسر قرآن و معلم اخلاق بودند که عمری شاگردی امام کرده و تحقیقات انجام داده بودند اما زمان دفاع مقدس از ایران فرار کرده و به صدام پناه بردند و به حمایت از آنها پرداخت این افراد کسانی بودند که هنر استفاده از علم را نداشتند تا آن را در خدمت خود بگیرند.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰