پیشنهادهایی برای رئیسجمهور منتخب
ایسنا/قم رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: امروز بیشتر مشکل ما در سیاست خارجی، ناشی از ضعف داخلی است و دشمن از این سوءاستفاده میکند، ولی اگر در بعد داخل تقویت شود مسائل سیاست خارجی راحتتر حل میشود. حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مهدی رجایی نیا امروز در قم عنوان کرد: اگر دولت آینده بخواهد در حوزههای مختلف سیاسی،
ایسنا/قم رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: امروز بیشتر مشکل ما در سیاست خارجی، ناشی از ضعف داخلی است و دشمن از این سوءاستفاده میکند، ولی اگر در بعد داخل تقویت شود مسائل سیاست خارجی راحتتر حل میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مهدی رجایی نیا امروز در قم عنوان کرد: اگر دولت آینده بخواهد در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موفق باشد، باید این رویکردها را در دستور کار خود قرار دهد و اگر این اهداف محقق شود، شاهد مشارکت حداکثری مردم درصحنه و موفقیت دولت اقدام و عمل خواهیم بود.
وی ادامه داد: کارگروهی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تحت عنوان پیشنهاد به رئیسجمهور آینده نیز تشکیل شده که به زودی گزارش کاملی از آن برای آیتالله رئیسی رئیس منتخب ملت ایران ارسال خواهد شد.
دستیار ویژه مدیر حوزههای علمیه کشور افزود: دولت سیزدهم دولت اقدام و عمل است و باید بر اساس استفاده از ظرفیتهای داخلی کشور بهویژه نیروهای جوان، منابع انسانی و ظرفیتهای مادی اقدامات مؤثری در جهت پیشرفت کشور انجام دهد.
اقدام و عمل نیازمند فعالیتهای مقدماتی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام و عمل نیازمند مراحل مختلف ازجمله کارهای فکری، اندیشهای، مطالعات، تصمیمگیری و درنهایت اجرا است تا زمانی که مقدمات کار بهدرستی انجام نشود، نمیتوان وارد فاز اجرا و عمل شد.
رجایی نیا اظهار کرد: ما درصحنه عمل با مناطق مختلف کشور، استانها، شهرها، روستاها و مردم مواجه هستیم و کارها باید نمود عملی داشته باشد، یعنی اشتغال، مسکن، ساخت و ساز، آبادانی و … چیزهایی است که در معرض دید عموم است و انجام این کارها نیازمند چابکی، قدرت و قوت در نظام اداری ما است.
ضرورت انتخاب استانداران قوی برای استانها
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: دکتر رئیسی برای عملیاتی کردن برنامههای دولت، تنها به فکر انتخاب هیات وزیران قوی نباشد بلکه در کنار آن، باید افرادی را در سطح وزیران و حتی قویتر از آنها برای استانداریها تعیین کند.
رجایی نیا افزود: استانداران در واقع به دلیل نقشآفرینیهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، همچنین ارتباط و تعامل با مدیریت شهری از جمله شهرداران و شورای شهر و روستا، نقش یک دولت کوچک را دارند، بنابراین باید افراد قوی و باتجربه به عنوان استاندار انتخاب شوند.
وی ادامه داد: موضوع دیگر بحث تمرکززدایی است، در این دوره از انتخابات بیشتر کاندیدا بر موضوع تمرکززدایی تأکید کرده و انتظار میرود رئیسجمهور منتخب نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.
وی افزود: اگر بخواهیم در زمینه تمرکز زدایی و اصلاح ساختارها پیش برویم باید قوانین مربوط به ساختار اداری کشور اصلاح شود، اما دولت نمیتواند منتظر باشد تا چهار الی پنج سال قوانین اصلاح شوند و بعد کار را شروع کند چون در این صورت فرصت را از دست خواهد داد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: خوب است دولت در چارچوب قوانین فعلی، اختیاراتی را به استانداران تفویض نمایند و در کنار آن میتواند با ارائه لایحههای قانونی، نگاهی به اصلاح قوانین مربوطه هم داشته باشند.
وی اظهار کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب میفرماید مسئولان به استانها و شهرها سرکشی کنند، معنا و مفهوم آن این است که مسئولان، به استانها بروند و به آنها اختیارات و کمک بدهند، بنابراین تمرکززدایی و دادن اختیارات بیشتر به استانها و اصلاح ساختارها از انتظارات است.
برنامههای توسعه استانی و ملی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: پیشنهاد دیگر در موضوع برنامه هفتم توسعه است و آن اینکه ابتدا باید برنامههای توسعه استانی نوشته شود و برنامههای ملی بر اساس آن تنظیم شود.
وی افزود: ما این مشکل را داریم که در برنامههای توسعه، بخش زیادی از بودجه و منابع مالی دولت را به وزارتخانه میدهیم و سهم استانها ناچیز و نامشخص است و فرآیندی شکل میگیرد که نمایندگان مناطق برای افزایش سهم منطقه خود، باید چانه زنی کنند، این موجب یک مشکلی در سیستم قانونگذاری شده است.
وی ادامه داد: مشکل این است که در این ساختار فعلی، نمایندگان مجلس بیش از آنکه به فکر قانونگذاری و رفع مشکلات قانونی باشند، بیشتر دغدغه حوزه انتخابیه را دارند و سعی میکنند از این کیک منابع، سهم بیشتری به مناطق خود اختصاص دهند، طبیعی است که برخی نمایندگان قویتر هستند از طریق ابزارهای قانونی در اختیار، سهم بیشتری برای خود میبرند و برخی دیگر ممکن است سهم کمتری ببرند.
رجایی نیا گفت: متأسفانه، مشکل در نظام برنامهریزی، سیستم قانونگذاری ما را دچار اختلال کرده است، نمایندهها برای اینکه رشد و توسعهای در منطقه خود اتفاق بیفتد، ناچار باید با استفاده از ابزارهای نظارتی، از دولت سهم بیشتری برای مناطق خود بگیرند، ولی اگر دولت برنامه توسعه استانی داشته باشد و سهم هر استان در طول چهار سال فعالیت دولت، روشن و تعیینشده باشد، این مشکل برطرف خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر نظام برنامهریزی کشور اصلاح شود، خود به خود نظام بودجهریزی هم اصلاح و ساختار بودجه هم تأثیر میپذیرد و سهم هر منطقه بهویژه در حوزه عمرانی نیز مشخص میشود.
ضرورت کاهش تراکم نیروی انسانی از مرکز به پیرامون
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر استانی برای توسعه خود برنامهریزی کرده ولی برای انجام برنامهها نیاز به نیروی انسانی دارد، ما در بخش دولتی در تهران تراکم جمعیتی داریم و چه اشکالی دارد کارمندان مازاد در تهران با دریافت امتیازهایی، به سایر استانها منتقل شوند، در این صورت هم مشکل تمرکز اداری و تراکم نیروی انسانی در تهران کاهش و هم بدنه استانداریها و فرمانداریها تقویت خواهد شد.
رجایی نیا با اشاره به ضرورت پرهیز دولت و وزارتخانهها از تصدیگری گفت: وزارتخانهها بیشتر باید امر تحقیق، تفکر، برنامهریزی، سیاستگذاری و هدایت را انجام دهند و دست از تصدیگری بردارند، متأسفانه بیشتر وزارتخانهها شرکتهایی را تأسیس و وارد تصدی گیری شدند و میخواهند کل کشور را تصدیگری کنند، این سیستم را باید دولت اصلاح کند.
وی گفت: پیشنهاد این است که همه منابع ای که در برنامه هفتم توسعه قرار است اختصاص پیدا کند در مناطق مختلف کشور تقسیم شود و حتی این منابع اگر در قالب نیروی انسانی هم هست باز توزیع شود یعنی این منابع از مرکز به استانها منتقل شود.
دستیار ویژه مدیریت حوزههای علمیه کشور گفت: با این نگاه، شاهد یک دولت اقدام و عمل خواهیم بود ولی اگر ما وزرایی را انتخاب کنیم که نگاه آنها بخشی باشد و فقط تمرکزگرا و تصدیگری باشند، هر چه اندازه این وزیر هم قوی باشد نمیتواند ظرفیتهای کشور را پای کار بیاورد.
رجایی نیا اظهار کرد: اصلاح ساختارها به این نیست که چهار الی پنج سال روی قوانین کارکنیم، بلکه نقطه آغاز اصلاح ساختار اداری، اراده و فرهنگ دولت است و اگر دولت این اراده و فرهنگ داشته باشد و عمل ما به سمت تمرکززدایی و واگذاری اختیارات باشد، قوانین هم اصلاح میشود.
ارتباط دولت با حوزه
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ارتباط مستمر دولت با حوزههای علمیه را یک ضرورت دانست و گفت: نقش وزارتخانهها باید مطالعه، سیاستگذاری و هدایت باشد و در هر سه مورد، دولت به ظرفیتهای حوزه و زیرساخت فرهنگی نیاز دارد.
رجایی نیا افزود: شهرداری اگر بخواهد موضوع مهم تفکیک زباله از مبدأ را عملیاتی کند که هزینههای شهرداری کم و درآمد شهر اضافه شود، نیاز به کار فرهنگی دارد و مبلغان خانم اگر خانوادهها را در قالب فعالیتهای تبلیغی توجیه کنند این طرح بهراحتی قابلاجرا است.
وی با اشاره به اینکه اجرای هر قانون و برنامهای در کشور نیاز به پیوست فرهنگی و تبلیغی دارد، گفت: دولتمردان ما به فرهنگسازی در برنامه ها توجه بیشتری داشته باشند، نباید به فرهنگ نگاه لوکس داشته باشیم، فرهنگ مانند هوایی است که ما تنفس میکنیم وهیج برنامهای بدون فرهنگسازی اجرا و محقق نمیشود.
وی ادامه داد: ما قانون جمعیت را تصویب میکنیم اما اجرای این قانون و فرهنگسازی آن نیاز به کار تبلیغی دارد، هر برنامه و قانون برای اجرا نیاز به پیوست فرهنگی و ترویجی دارد.
وی افزود: اگر ما مردم ۲۰ درصد در مصرف برق صرفجویی کنند وقتی هر فردی ممکن است این صرفجویی چیزی نباشد ولی وقتی در مقیاس کلان ضرب شود میتوان صادرات انرژی داشته باشیم، هم درآمد کشور اضافه میشود، هم کسریهای دولت و مشکلات حل میشود، اما فرهنگ مصرف نیاز به تبلیغ و فرهنگسازی است و انتظار است حوزههای علمیه ورود کنند، البته دولت باید بخواهد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین گفت: حوزههای علمیه هم در بعد مطالعات و پژوهشها و برنامهریزی و سیاستگذاری و فرهنگسازی و ایجاد زمینه برای اجرای برنامههای دولت میتوانند کمک بدهند.
رجایی نیا خاطرنشان کرد: اگر ما در تعامل خود تنها نگاه ما معطوف به غرب نباشد، بسیاری از مشکلات اقتصادی مان حل میشود و میتوانیم صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهیم، هراندازه در داخل قوی باشیم در سیاست خارجی هم موفقتر خواهیم شد.
وی گفت: امروز بیشتر مشکل ما، در سیاست خارجی، ناشی از ضعف داخلی است و دشمن از این سوءاستفاده میکند و اگر در بعد داخل تقویت شود مسائل سیاست خارجی راحتتر حل میشود.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰