کد خبر : 176839
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 18:25
-

کلاه پولی چنشت را بیشتر بشناسید

کلاه پولی چنشت را بیشتر بشناسید

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: مهارت دوخت کُلوت( کلاه پولی) در روستای چنشت با شماره ۲۲۲۹ مهر تأییدی دوباره بر جاذبه‌های متنوع و رنگارنگ گردشگری این روستا زد. امیر انوری مقدم، امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: ساخت کلاهی

کلاه پولی چنشت را بیشتر بشناسید

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: مهارت دوخت کُلوت( کلاه پولی) در روستای چنشت با شماره ۲۲۲۹ مهر تأییدی دوباره بر جاذبه‌های متنوع و رنگارنگ گردشگری این روستا زد.

امیر انوری مقدم، امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: ساخت کلاهی از پارچه‌های کرباس، چیت، متقال، ابریشم و بیشتر مخمل های منجوق دوزی شده یا طرح دار، در رنگ‌های ترکیبی سبز، آبی، قرمز، گلی(صورتی) و مشکی، با الحاقات تزیینی بسیار که مهم‌ترین آن‌ها سکه‌های نقره قدیمی در اندازه‌های مختلف است، بیش از ۴۰۰ سال توسط بانوان هنرمند روستای چنشت دوخته می شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سکه‌ها به همراه تزیینات نقره‌ای و خرمهره‌های ریز و درشت، کریستال‌های پلاستیکی و شیشه‌ای رنگارنگ و منجوق‌ها با اشکال مختلف، بیشترین تزیینات این کلاه زیبا که درگویش محلی به کُلوتِه شهرت دارد تشکیل می‌دهند.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: این کلاه از بالای پیشانی تا بالای گردن و روی دو گوش را می‌پوشاند و با دو عدد بندک نازک به زیر چانه گره زده می‌شود که علاوه بر کاربرد زیبایی، حفاظت از سر (پوشاندن تمام سر و روی گوش‌ها و چند لایه بودن آن) نقش عرقچین را نیز بر عهده دارد.

انوری مقدم ادامه داد: تمامی دختران و زنان چنشتی از یک سالگی تا پایان عمر بر سر خود گذاشته و به عنوان سرپوش سنتی خود از آن استفاده می‌کنند؛ همچنین کامل شده این کلاه به عنوان هدیه از طرف مادر به دخترش در روز عروسی داده شده و استفاده آن در طی مراسم عروسی در روستای چنشت که یکی از زیباترین و ویژه ترین مراسم عروسی در خراسان جنوبی است، معمول و مرسوم است.

وی افزود: طرح کلاه در اقشار غنی و فقیر فرقی ندارد اما جنس و دوخت تزیینات روی آن کاملاً به وضع اقتصادی خانواده مرتبط است، کلوته در مراسم عروسی همراه با ضمایم و متعلقات دیگر بر جلا و درخشش عروس می‌افزاید.

کارشناس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: توف ( نوار تزیینی که از زیر چانه تا روی کلاه را دربرمی‌گیرد و حدود ۱۲۰ سکه نقره در سه ردیف بر آن دوخته شده است) به همراه ۶ عدد طوق گردن که همانند تسبیح با کمک مهره‌های رنگی و سکه تزیین شده و دارای موشوره (جادعایی) است، تزیینات ویژه عروس را تشکیل می‌دهند.

انوری مقدم خاطرنشان کرد: استفاده از نمادهای سنتی چشم زخم، حفاظت و نگاهبانی ، افزایش مال و … در تزیینات کلاه،  فرم و ساختار تزیینات و رنگ بندی­های چشم نواز کلوته از دیگر شاخص‌های این تولید دستی و سنتی در چنشت است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

banichap.com

ظروف یکبارمصرف گیاهی

ترانسدیوسر IME

دوره آموزش رپورتاژ آگهی

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی

  سامسونگ  گوشی  

مارک  اینتل 

 گواهینامه  قرمز 

 گورمن  تبلت

  آیفون  طراحی  

لایکا  تایوان

  یوتیوب  دوربین 

 اندروید  تاشو

  چین  گلکسی  پیکسل 

 ساعت  ای‌بی

  هوشمند  سطح 

 جدید  شرکت 

 معرفی  تجاری

  طرح