کد خبر : 169786
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1400 - 17:31
-

آموزش و پرورش به دنبال تربیت پژوهشگر است

آموزش و پرورش به دنبال تربیت پژوهشگر است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال تربیت پژوهشگر است، گفت: در تمامی سطوح مدرسه باید دانش‌آموزان به‌گونه‌ای تربیت شوند که تبدیل به پژوهشگر شوند، بنابراین دانش‌آموز باید به سراغ منابع درسی دیگر نیز برود و لازمه این امر نیز تغییر در شیوه تدریس

آموزش و پرورش به دنبال تربیت پژوهشگر است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال تربیت پژوهشگر است، گفت: در تمامی سطوح مدرسه باید دانش‌آموزان به‌گونه‌ای تربیت شوند که تبدیل به پژوهشگر شوند، بنابراین دانش‌آموز باید به سراغ منابع درسی دیگر نیز برود و لازمه این امر نیز تغییر در شیوه تدریس در میان معلمان است.

فرحناز قائدامینی ۲۳ آذرماه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر فرهنگی و دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند پژوهش است، اظهار کرد: دانش از دو طریق به‌دست می‌آید، یک راه آن از طریق داده‌ها و اطلاعات موجود بوده و روش دیگر از راه پژوهش و تحلیل است، دانایی نوع اول تنها از طریق مصرف اطلاعات به‌دست می‌آید، اما در روش پژوهشی، تولید اطلاعات صورت می‌گیرد، در واقع اگر پژوهش نباشد، فاصله با جامعه‌ای که در حال پیشرفت بوده، زیاد خواهد شد.

وی افزود: جامعه امروز نباید به مصرف اطلاعات بسنده کند، اگر جامعه تنها مصرف‎‌کننده باشد، به‌تدریج با جامعه پیرامون بیگانه می‌شود، در حقیقت پژوهش فعالیتی منسجم برای گشایش مرزهای دانایی است تا به‌واسطه آن توسعه پایدار در کشور به‎‌وجود آید، انجام پژوهش باید ختم به حل مشکلات کشور شود و کیفیت زندگی افزایش پیدا کند، وقتی اشکالات دیده شود باید به دنبال تغییر وضعیت بود.

قائدامینی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال تربیت پژوهشگر است، ادامه داد: در تمامی سطوح مدرسه باید دانش‌آموزان به‌گونه‌ای تربیت شوند که تبدیل به پژوهشگر شوند، بنابراین شیوه‌های تدریس باید شوق تحلیل را در دانش‌آموز به‌وجود آورد تا او تنها به مطالب کتاب بسنده نکند، به سراغ منابع درسی دیگر برود و علم خود را گسترش دهد، لازمه این امر نیز تغییر در شیوه تدریس در میان معلمان است، شیوه‌های تدریس در مدارس باید پژوهش‌محور باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان نباید دست کم گرفته شوند، اضافه کرد: در طرح ایده سبزکوه، ۴۴۳ نفر از دانش‌آموزان استان شرکت کرده‌اند که ۹ ایده برتر انتخاب شده است و به گفته رئیس بنیاد نخبگان استان همه ۹ ایده در سطح بسیار بالای علمی هستند.

وی گفت: هر جا معلم، مربی یا مدیر به‌خوبی عمل کنند، ناداشته‌ها و ضعف‌ها به چشم نمی‌آیند، اما هرجا معلم توانمند حاضر نباشد، کمبودها خود را نشان می‌دهند، اگر امکانات در سطح خوبی باشد اما معلم نتواند به دنبال تولید دانایی باشد، قطعا در آن‌جا موفقیت حاصل نمی‌شود.

قائدامینی یادآور شد: حدود ۳۸ هزار دانش‌آموز در جشنواره پژوهش دانش‌آموزی شرکت کرده‌اند، اما انتظار می‌رود که در جشنواره‌ها همه دانش‌آموزان شرکت کنند تا انقلابی پژوهشی ایجاد شود، تولید علم باید توسط معلم و دانش‌آموز صورت بگیرد که همه مسائل از جمله اقتصاد، فرهنگ، روش‌های تدریس و … باید برای تحقق این موضوع مهم دخیل شوند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دستگاهی عظیم است، اظهار کرد: بنابراین برای محقق شدن پژوهش، تعامل سازنده با ارگان‌های دیگر مانند دانشگاه، بنیاد نخبگان و پار علم و فناوری ضروری به‌نظر می‌رسد، و در این موضوع کشور، نیازمند عزم ملی است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: زمانی که دانش‌آموز در جشنواره یا مسابقه‌ای حائز رتبه می‌شود، نباید به این موضوع تنها بسنده کرد، زیرا آسیب‌زننده است، عمده‌ترین عامل پیشرفت در هر کشور خودباوری است و ارزش کار پژوهشگران باید در زندگی مردم اثر خود را بگذارد.

الفبای پژوهش باید در مدارس، آموزش داده شود

در ادامه این آئین مجتبی بنیادیان رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش آموزش و پرورش در ایجاد تغییر در کشور، اظهار کرد: اگر در این کشور قرار بر انجام کاری باشد، این تغییر از آموزش و پرورش باید آغاز شود، هر آموزه‌ای که قرار است به فرد داده شود، باید از سنین پایین شروع شود، بنابراین وظیفه آموزش و پرورش خطیر است.

وی افزود: در آموزش و پرورش، سه موضوع آموزش، پرورش و توانمندسازی باید مدنظر باشد، دانش‌آموزی که به دانشگاه ورود پیدا می‌کند باید با الفبای پژوهش از قبل آشنا شده باشد، انتظار می‌رود که از میان دانش‌آموزان، پژوهشگران برتر رشد پیدا کنند و در واقع الفبای پژوهش باید در آموزش و پرورش به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: دانش‌آموز باید در مدرسه با فاکتورهای خلاقیت، ایده‌پردازی و کار گروهی در مدرسه آشنا شود و همین موضوع اگر به‌درستی انجام شود، کار دانشجویان در موضوعاتی مانند طرح پژوهشی و پروپوزال‌نویسی در دانشگاه آسان‌تر می‌شود.

بنیادیان ادامه داد: نماد پژوهش در مدارس، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است، ۱۷ پژوهش‌سرا در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری وجود دارد که می‌طلبد از جنبه نرم‌افزاری این پژوهش‌سراها مجهز شوند، نشاط در این مکان‌ها تقویت شود و دانش‌آموزان دارای ایده تشویق شوند، بر طبق گفته ژول ورن، هر موضوعی که به تصور انسان آید، قابل انجام است، بنابراین اجازه ایده‌پردازی به دانش‌آموزان داده شود، حتی اگر دانش‌آموزان ایده اشتباه هم دارند، نباید در مسیر راه آنان سد ایجاد شود.

انتهای پیام

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

banichap.com

ظروف یکبارمصرف گیاهی

ترانسدیوسر IME

دوره آموزش رپورتاژ آگهی

چاپ و بسته بندی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی

  سامسونگ  گوشی  

مارک  اینتل 

 گواهینامه  قرمز 

 گورمن  تبلت

  آیفون  طراحی  

لایکا  تایوان

  یوتیوب  دوربین 

 اندروید  تاشو

  چین  گلکسی  پیکسل 

 ساعت  ای‌بی

  هوشمند  سطح 

 جدید  شرکت 

 معرفی  تجاری

  طرح