تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 16:13
212 بازدید
کد خبر : 133934

جاذبه‌های گردشگری روستای «قره‌سو» کلات

جاذبه‌های گردشگری روستای «قره‌سو» کلات

خراسان رضوی جاذبه‌های متفاوتی دارد که هر کدام به تنهایی می‌توانند مسافران زیادی را به سمت خود جذب کنند، آبشار «قره ‌سو» در کلات نادری یکی از این جاذبه‌ها است که در روستایی به همین نام قرار دارد. به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ارتفاع آبشار «قره‌سو» حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریا است که در

جاذبه‌های گردشگری روستای «قره‌سو» کلات
خراسان رضوی جاذبه‌های متفاوتی دارد که هر کدام به تنهایی می‌توانند مسافران زیادی را به سمت خود جذب کنند، آبشار «قره ‌سو» در کلات نادری یکی از این جاذبه‌ها است که در روستایی به همین نام قرار دارد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ارتفاع آبشار «قره‌سو» حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریا است که در غرب شهر کلات و در ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد واقع شده است، طبیعت بکر و آب و هوای فوق‌العاده‌ای که در این منطقه وجود دارد سبب شده تا به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر تبدیل شود.
روستای قره‌سو به دلیل دارا بودن آب ‌وهوای ییلاقی، طبیعت زیبا و هم‌چنین وجود آبشارهای بلند با دره‌های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره‌هایی ۹۰ درجه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است؛ وجود هشت آبشار و نردبان‌‌های فلزی تعبیه شده برای رفت و آمد راحت بازدیدکنندگان از جمله دلایلی است که باعث جذب گردشگر به منطقه می‌شود.
نام «قره‌سو» نامی ترکی است که معنی آن آب سیاه است و علت انتخاب این نام برای آبشار قره‌سو کف رودخانه‌است که آب آبشار در آن جاری می‌شود چرا که کف رودخانه توسط سنگ‌های سیاه پوشانده شده و زمانی که آب روی آن‌ها به حرکت درمی‌آید مسیر رودخانه سیاه دیده می‌شود. جالب اینجا است که آبشار «قره‌سو» یکی از پهار آبشار مهم استان خراسان رضوی است.
کاخ کلات معروف به «قصر خورشید»
یکی دیگر از جاذبه‌های روستا «قره‌سو» کاخ کلات است که به «قصر خورشید» نیز شهرت دارد. این کاخ دارای سردابه‌هایی متشکل از هشت فضای بهم پیوسته است که پیرامون آن فضایی آرامگاه گونه بر روی سکویی هشت ضلعی وجود دارد و ایوانچه‌ها و اتاقک‌هایی آن را احاطه کرده است. ارتفاع «قصر خورشید»  تقریبا ۲۵ متر بوده، اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم، ارتفاع آن بیشتر از ۲۰ متر نیست.
طبقه اول این کاخ هشت ضلعی است که آن را روی چهار ردیف پلکان به شکل هرم ساخته‌اند و ورودی‌های «قصر خورشید» در اضلاع هشت‌گانه قرار دارند که به سالن اصلی کاخ منتهی می‌شوند.
تالاری بزرگ در میان طبقه دوم این کاخ وجود دارد که اتاق‌هایی در پیرامون آن واقع گردیده و تالار با تزییناتی به شیوه بناهای صفوی آراسته و طلا کاری شده است.
در طبقه ی سوم «قصر خورشید» استوانه بزرگی وجود دارد که از ۶۶ نیم‌ستون سنگی تشکیل شده و به این دلیل در تمام بناهای تاریخی ایران به منحصر به فرد بودن نیز مشهور است، از کنار این گنبد مدور نیز می‌‌توان باغ زیبای پیرامون قصر و نمای عمومی شهر کلات را تماشا کرد.
کاخ کلات دارای ۱۲ اتاق است که در هر اتاق تزئیناتی از نقاشی و گچ‌بری دیده می‌شود و تا چند دهه پیش در میان تزئینات تصاویری از شاهزادگان نادری نیز وجود داشته است. زیبایی و منحصر به فرد بودن این بنا بیشتر در آرایش نمای خارجی کنگره‌دار ساختمان است که در آن معماری مغولی- هندی دیده می‌شود.
با توجه به مطالعات باستان شناسی که مورد این بنای تاریخی انجام شده، مشخص شده که این مقبره مربوط به عصر ایلخانی بوده و در زمان افشاریه بنای کنونی بر شالوده‌هایی که از دوره قدیم باقی مانده نیز ساخته شده است.
نمای ظاهری بنا ادامه معماری دوران صفوی و نمای درون آرامگاه ادامه معماری دوران تیموری است. نمای درونی آرامگاه نادر شباهت کامل به فضای درونی آرامگاه امیر تیمور در سمرقند دارد اما پوشش خارجی گنبد بر فراز برج اجرا نشده و بنا به صورت نیمه تمام مانده است و این امر نشان دهنده این واقعیت است که نادر شاه علاقه بالایی به امیر تیمور و آرامگاه او نیز داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.