تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 17:55
59 بازدید
کد خبر : 176573

«یک کاج، صد گنجشک» خوش درخشید

«یک کاج، صد گنجشک» خوش درخشید

ایسنا/اصفهان فیلم «یک کاج، صد گنجشک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هاشم مرتضویان، موفق به کسب تندیس زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند مستند پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شد. هاشم مرتضویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصفهان به نسبت جمعیت و وسعت، یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای ایران است و همین پیشینه نیز باعث شد

«یک کاج، صد گنجشک» خوش درخشید

ایسنا/اصفهان فیلم «یک کاج، صد گنجشک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هاشم مرتضویان، موفق به کسب تندیس زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند مستند پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شد.

هاشم مرتضویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصفهان به نسبت جمعیت و وسعت، یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای ایران است و همین پیشینه نیز باعث شد بعد از جنگ‌های داخلی افغانستان که مصادف با انقلاب ایران بود، موج زیادی از مهاجران افغانستانی این شهر را برای سکونت انتخاب کنند.

وی ادامه داد: سال‌های ابتدایی انقلاب وضع این مهاجران خوب بود اما به‌مرور زمان مشکلاتی به وجود آمد؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات، فرزندآوری زیاد افغانستانی‌ها بود و تعداد زیاد فرزندان یک خانواده  بازماندن از تحصیل را در پی داشت. تبعات حاصل از بی‌سوادی نیز بر همگان روشن است.

کارگردان مستند «یک کاج صد گنجشک» با اشاره به موضوع فیلم خود گفت: این مستند دربارۀ شخصی به نام «امیر شاهد» است که در خوراسگان دفتردار رسمی است و منتظر نمانده تا کسی امکاناتی در اختیار او قرار بدهد. او به توان خودش تکیه کرده و امر سوادآموزی به مهاجران افغانستانی را دنبال می‌کند.

مرتضویان افزود: در این راه مشکلات زیادی برای این فرد به وجود آمده اما درنهایت او توانسته جنبش کوچک سوادآموزی‌اش را سروسامان بدهد و با اهدای یک ‌تخته و ماژیک به هر کودک افغانستانی که سواد آموخته از او می‌خواهد که علمش را به دیگران نیز منتقل کند.

این مستندساز، خاطرنشان کرد: «یک کاج صد گنجشک» فیلمی با محوریت این شخصیت است اما سابقه تاریخی مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران را نیز بررسی می‌کند و در لایه‌های زیرین، با رجوع به اندیشه‌های ضد امپریالیستی شخصیت اصلی فیلم، به این می‌پردازد که چرا مهاجرت شکل می‌گیرد و بهترین روش مقابله با تهدیدهای ناشی از مهاجرت چیست.

وی ادامه داد: هر فیلم مستند، برای مستندساز مثل یک کلاس درس است که بعد از اتمام آن، او دیگر آدم سابق نخواهد بود. شیوه تفکر من هم درباره مهاجرت بعد از ساخت مستند «یک کاج صد گنجشک» خیلی فرق کرد و سعی کردم بخشی از این آگاهی را به‌واسطه فیلم به مخاطب منتقل کنم.

مرتضویان درباره مدت‌زمان ساخت این مستند اظهار کرد: جلب اعتماد مهاجران برای نمایش تصویر خانم‌ها به دلیل اعتقادات سنتی و مذهبی بسیار سخت بود و باعث شد که ساخت فیلم از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ طول بکشد.

این کارگردان، در پاسخ به این سؤال که مستند «یک کاج صد گنجشک» تا کنون به چه جشنواره‌هایی راه پیداکرده؟ گفت: متأسفانه پایان ساخت مستند توأم با شیوع ویروس کرونا شد و ما نتوانستیم حتی یک مراسم رونمایی برای آن برگزار کنیم. سال ۱۳۹۸ این فیلم به جشنواره سینما حقیقت و جشنواره تلویزیونی شبکه مستند راه یافت و به‌تازگی نیز توانست تندیس زرین و دیپلم افتخار قدیمی‌ترین جشنواره ایران را از آن خود کند.

مرتضویان تصریح کرد: در بخش بین‌الملل پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، فیلم‌هایی از ۱۱۰ کشور مختلف به رقابت می‌پرداختند و خوشحالم که توانستیم جایزه بهترین فیلم این بخش را برای اصفهان به ارمغان بیاوریم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.